Berlin, alltså!

Föregående måndag, vid lunch, lyfte planet med mig och pappa och landade ca 1,5 timmar senare i Berlin!

Vi bodde på vandrahemmet "Circus hostel", som jag varmt kan rekommendera. Det ligger centralt, är ,mysigt med fin och modern inredning.

Jag gillar Berlin. Det är en levande stad! Varje kväll spelar massor av olika band på klubbar och andra ställen. Jag och pappa var och tittade alla kvällar på bland annat indiepop och jazz.

En av kvällarna var vi också och tittade på "Blueman group". Ett gäng blåsminkade män som showar på lite olika sätt. Jag kan faktiskt inte förklara vad det är, men om ni någon gång får chansen att se dom tycker jag absolut att ni ska göra det.

På dagarna då? En gick vi en guidad tur runt Berlin, där fick se det mesta av Berlins sevärdheter. Checkpoint Charlie, Hitlers bunker (eller åtminsone parkeringen som den ligger under), resterna av muren (btw. Die Mauer - Ebba grön. oerhört bra låt om den Berlinska muren), Branderburger tor bland annat.

En dag var pappa och jag borta i Sachsenhausen (ca 50 minuter från centrala Berlin) och tittade på det föredetta koncentrationslägret. Det var häftigt, men eftersom lägret har blivit "museifierat" och det var grupper av turister och tyska skolbarn överallt var detsvårt att bilda sig en egentlig uppfattning.

Shoppingen i Berlin är helt ok! Bland annat har dom en jättebra, och fin, chokladaffär där jag handlade för nästan fyrahundra spänn! Dom hade gjort titanic och ett antal tyska sevärdheter i choklad och dom hade även en chokladfontän. Rena paradiset!

Maten däremot, var det sämre med. Det var svårt att hitta bra restaurangen, men vi lyckades faktiskt. Sista kvällen åt vi bra mat på en restaurang på en lite bakgård i ett gammalt bryggeri. Vi hittade även bra asiatisk mat. I övrigt åt jag spanska tapad en kväll, kängurufilé en annan. Mat från olika kontinenter varje dag, således!

Berlinär en stad dit jag gärna återvänder, och jag kan rekommendera andra att ta sig dit någon gång.


Kommentarer
Postat av: Totte

Choklad för 400.- !
Det verkar vara nåt sort släktdrag här. Bra gjort.
kolla in den här vlogen. tv.winelibrary.com
puss t

2007-06-18 @ 11:50:50
URL: http://gastrosport.blogspot.com
Postat av: mousan själv

haha, jo, det är ju det pengar är till för :)
absolut, det ska jag göra!

2007-06-18 @ 12:37:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0